Διαχείριση Στρες (διαχείριση άγχους, πίεσης, ψυχοσωματικής έντασης)

Ο φιλόσοφος και ψυχοθεραπευτής EugeneGendlin, γράφει ότι οι  περισσότεροι άνθρωποι προχωρούν στη ζωή και διανύουν εκατοντάδες χιλιόμετρα κουβαλώντας στην πλάτη τους ένα βαρύ σακί, χωρίς να το συνειδητοποιούν και ίσως χωρίς να ξέρουν καν τι έχει μέσα:

«Κάποια πρωινά, ίσως υπάρχουν μερικές σύντομες στιγμές κατά τις οποίες επιτρέπουν στο σώμα τους να νιώσει καλά. Το πιθανότερο είναι ότι έχετε κι εσείς αυτήν την εμπειρία. Είναι τα πρωινά όπου ανοίγετε τα μάτια και νιώθετε υπέροχα χαλαρωμένοι και γαλήνιοι. Αμέσως μετά όμως, το φορτίο επανέρχεται! (…). Κάθε πρωί, φορτώνουμε τον εαυτό μας με αυτά τα βαριά «σύνεργα» και τρεκλίζουμε κουβαλώντας τα όλη μέρα (...) Χρειάζεται να αποθέσουμε κάτω αυτό το φορτίο. Χρειάζεται να αποθέσουμε αυτό το βαρύ σακί κάτω, στο έδαφος. Να πάρουμε τα προβλήματα ένα προς ένα και τα βάλουμε στη σειρά για να τα κοιτάξουμε, χωρίς να τα κουβαλάμε». (Gendlin, 2006, σ. 113).1

Δεν χρειάζεται να προχωράμε κουβαλώντας αυτό το «βαρύ σακί» που περιγράφει τόσο παραστατικά ο Gendlin στο παραπάνω απόσπασμα. Αυτό που χρειάζεται, είναι να το αποθέσουμε στο έδαφος, να κοιτάξουμε το περιεχόμενό του και να βρούμε ουσιαστικές απαντήσεις.

 Αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε μαζί, στο σεμινάριο με θέμα «διαχείριση στρες»: Να εξερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουμε να απομακρύνουμε την πνιγηρή αίσθηση του καθημερινού στρες και να βρούμε αποτελεσματικές λύσεις, σε ό,τι είναι αυτό που την προκαλεί.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε όλους όσους επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τη διαδικασία του στρες και τις τεχνικές διαχείρισής του και περιλαμβάνει τρεις ενότητες:

A΄ Κύκλος (Εισαγωγικός), Σάββατο 8 Μαρτίου, 6:00 – 8:00 μ.μ.

Στον Α΄ Κύκλο θα έχουμε την ευκαιρία να εξετάσουμε:

  • τι ακριβώς συμβαίνει στον ανθρώπινο νου / σώμα όταν βιώνουμε στρες
  • πώς ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τα γεγονότα ενεργοποιεί τον μηχανισμό του στρες
  • ποια είναι τα πιο απλά βήματα αυτο-βοήθειας, σε στιγμές ή εποχές που νιώθουμε τα επίπεδα στρες να αυξάνονται 
  • βασική διαχείριση διαφόρων  μορφών του στρες (στρες από πίεση χρόνου, στρες από αγωνία επίδοσης, στρες μετά από δύσκολες εμπειρίες ζωής κ.λπ.)
  • άσκηση χαλάρωσης

Β΄ Κύκλος

1η ενότητα: Σάββατο 15 Μαρτίου 2014, 6:00 – 8:00 μ.μ.

Η δεύτερη συνάντηση θα κινηθεί γύρω από τα παρακάτω θέματα:

  • εκτίμηση του στρες που βιώνουμε, με βάση ψυχολογικές κλίμακες μέτρησης.
  • ειδικοί τρόποι διαχείρισης προσαρμοσμένοι στις διάφορες μορφές του στρες (στρες από πίεση χρόνου, στρες από αγωνία επίδοσης, στρες μετά από δύσκολες εμπειρίες ζωής κ.λπ.);
  • πώς μπορούμε να αλλάξουμε τις πεποιθήσεις μας που προκαλούν στρες; (βιωματικές ασκήσεις)
  • το στρες ως έκφραση εσωτερικών συγκρούσεων 

2η ενότητα: Σάββατο 22 Μαρτίου 2014, 6:00 – 8:00 μ.μ.

Η συνάντηση αυτή είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στις προϋποθέσεις και τις τεχνικές διαχείρισης του στρες. Θα εξεταστεί:

  • ο ρόλος της προσαρμοστικότητας στην αντιμετώπιση του στρες και τα σχετικά ερευνητικά ευρήματα 
  • οι τεχνικές χαλάρωσης και τα ερευνητικά ευρήματα για τα αποτελέσματα της χαλάρωσης.  Θα έχουμε επίσης την ευκαιρία να εκπαιδευτούμε σε ασκήσεις χαλάρωσης.
  •  στρες και πορεία αυτοπραγμάτωσης – αυτογνωσία και μεταφυσική.
  • αξιοποίηση της Εφαρμοσμένης Δυναμικής Αυτοΰπνωσης (ΕΦ.ΔΥ.Α) στη διαχείριση του στρες.

Οι συναντήσεις θα γίνουν στο Κέντρο Παραψυχολογίας και Μεταφυσικής «ΙΧΝΗΛΑΤΗΣ», Φωκίωνος Νέγρη 7 στην Κυψέλη.


[1] Gendlin, E. (2006). Η Διαδικασία Εστίασης (Επιμ. Ελληνικής Έκδοσης, Α. Καραλή). Εκδ. Παρισιάνου, Αθήνα.